Maart – April 2025 – “SORRY, MAAR DAT KAN ENKEL ONLINE” OVER DIGITALE UITSLUITING

Maart – April 2025 – “SORRY, MAAR DAT KAN ENKEL ONLINE” OVER DIGITALE UITSLUITING

“SORRY, MAAR DAT KAN ENKEL
ONLINE” OVER DIGITALE UITSLUITING

MAART – APRIL 2025

Een QR-code scannen, je identiteit verifiëren met itsme of betalen met de app. Een afspraak maken met je bankkantoor, met het gemeentehuis
of met gezondheidswerkers (dokters, tandartsen, hospitalen). Je dossier opvolgen en actualiseren bij je ziekenfonds, je pensioen aanvragen
of je werkloosheid regelen bij de vakbond: tegenwoordig ook allemaal online. Je hebt er dus ook best een computer en een goede, stabiele en
snelle internetverbinding voor nodig. Niet iedereen kan altijd even goed mee met de digitale sneltrein. In veel gevallen kan men bijna niet meer terecht voor een menselijk gesprek of hulpverlening aan een loket. En dus is er soms ook sprake van discriminatie en / of moet men meer betalen als men niet digitaal communiceert. Grote groepen van de bevolking worden op deze manier uitgesloten van dienstverlening en van
voor hen noodzakelijke menselijke contacten.

Er zijn voldoende openbare diensten die computers ter beschikking stellen! Maar wat als je jouw ingewikkelde aanvraag met iemand in levende lijve wil bespreken ? Pech want je kan in veel gevallen bijna niet meer terecht aan een loket.

Of je moet lang voordien een afspraak maken en …. on-line via een computer. Je kan ook telefonisch proberen maar dan ben je lang bezig om iemand aan de lijn te krijgen. Als je de digitale sneltrein mist, dan geraak je meer en meer geïsoleerd en dat is wat we uitsluiting of discriminatie noemen.

Mensen hebben nood aan menselijk contact of je nu oud bent of jong ! Dit menselijk contact is nodig om snel antwoord te krijgen op alle mogelijke zorg- en andere administratieve aanvragen.

Met o.a. het wijkhuis Chambéry in Etterbeek werken we rond ervaringen van digitale uitsluiting. We gaan op wandel naar plaatsen in Etterbeek waar men die digitale uitsluiting kan ervaren. We leggen een aantal getuigenissen van bewoners vast in één (of meerdere) filmpjes waarmee we met andere bewoners in gesprek kunnen gaan. Het draaiboek van zo’n uitsluitingswandeling kan ook door andere groepen op andere plaatsen gebruikt worden.

Periode wandeling: maart – april 2025

De komende maanden wil de Louis Paul Boonkring samen met o.a. het Wijkhuis Chambéry en andere organisaties rond deze digitale uitsluiting werken.

Het wordt een boeiend project waarbij we verschillende dingen combineren:

  • op stap gaan in Etterbeek (en elders),
  • verhalen neerschrijven van zij die digitaal het Noorden kwijt zijn,
  • filmpjes maken en
  • actie voeren voor meer menselijk contact bij de diverse diensten en instellingen.